Præsentation af børnehaven

Hejnsvig Børnehave er en kommunal institution beliggende i Hejnsvig.  Børnehaven har base i en stor, velfungerende bygning, der blev opført i 2015; sammenbygget med skolen og en ny idrætshal. De tre enheder kaldes samlet "Børne- og Ungeuniverset Hejnsvig."

Børnehavens bygning er på ca. 580 m2 og legepladsen er på ca. 4200 m2.

Børnehaven kan rumme 65 børn, men for tiden er årsgennemsnittet kun på omkring45 børn. Børnene er fordelt på én gruppe for de ældste børnehavebørn, kaldet "Stjerner", og én gruppe, "Raketterne", for de 3-4-årige, som igen er opdelt i 3 mindre spisegrupper kaldet Dråber, Spirer og Gnister. De 5-6-årige, der medio august skal begynde i børnehaveklasse, overflyttes som i resten af kommunen til skole-startergruppen i SFO i skolen hvert år d. 1. april.

Børnehaven er alsidig indrettet og har rigtig gode fysiske rammer, der fx giver fantastiske muligheder for motoriske udfoldelser indendørs i multirummet og i hallen samt udendørs på den store legeplads. De fysiske rammer giver også mulighed for stor fleksibilitet, så der kan arbejdes i både mindre og større rum med mindre eller større børnegrupper.

Børnehaven har eget produktionskøkken placeret meget centralt i fællesrummet, og herfra tilberedes dagligt mad til både frokost og mellem-måltider. Vi har en unik mulighed for at bruge køkkenet og madproduktionen som en aktiv del af læringsmiljøet, og børnene er i stor udstrækning deltagende i det meningsfyldte køkkenarbejde. Med egen køkkenhave og drivhus er vi tæt på at have nået vores oprindelige vision om, at ”fra jord til bord” også skulle udleves i og omkring køkkenet.

Den pædagogiske læreplan er grundlaget for vores pædagogiske arbejde i børnehaven.