Tværfagligt samarbejde

Vi tilbyder forældresamtaler flere gange i løbet af barnets børnehavetid. Ved disse samtaler tages der bl.a. udgangspunkt i sprogvurdering; motorikvurdering og dialogprofiler, som udarbejdes af personale og forældre forud for samtalerne. Både i det daglige forældresamarbejde og ved samtalerne kan aftales, om der i fællesskab skal være fokus på særlige indsatser i forhold til det enkelte barn.

Der kan i nogle tilfælde være behov for et intensiveret samarbejde mellem personale og forældre for at støtte barnet i dets udvikling, hvor flere samtaler er nødvendige; evt. også med deltagelse af eksterne vejledere fra fx PPS og familieafdelingen, som kan give råd og vejledning til en fælles indsats for at styrke barnets trivsel og udvikling.

Vi samarbejder fx med tale-hørekonsulent, specialpædagogiske vejledere, to-sprogsvejleder, fysioterapeut, sundhedsplejerske, psykolog og familievejleder.

Når der er behov for at koordinere indsatser på tværs af flere fagområder, kan forældre og personale i fællesskab indkalde til et tværfagligt distriktsmøde, hvor forældre og personale sammen med et tværfagligt team drøfter, hvordan der bedst muligt hjælpes og støttes op omkring barnet og familien.

Deltagerne på de tværfaglige møder afklares med forældrene, men som udgangspunkt deltager følgende, der er tilknyttet distriktet: Kontaktpædagogen, leder af børnehaven, specialpædagogen, sundhedsplejersken, psykologen og familievejlederen.